Jak dokonać transferu domeny i nie-stracić użytkowników?

Transfer domeny w wielu przypadkach może okazać się koniecznością. Czasami trudno go uniknąć, gdy zmieniamy dostawcę hostingu, wybieramy inny adres strony lub rezygnujemy z darmowej domeny i decydujemy się na własną. Wiele osób obawia się transferu. Klienci firmy mogą być przyzwyczajeni do starej strony. Obawa o ich utratę jest, więc uzasadniona.

Kiedy warto dokonywać przeniesienia domeny?
Zanim zdecydujemy się na poważny krok, jakim jest przeniesienie domeny, warto przemyśleć kilka kwestii. Pierwszą jest zapamiętywalność nazwy domeny. Jeżeli obecna nazwa jest trudna do zapamiętania dla przeciętnego odbiorcy, zbyt skomplikowana, za długa lub nie pasuje do profilu działalności naszej firmy, przeniesienie domeny może być dobrym pomysłem. Przed zmianą możemy przeprowadzić „wywiad” wśród niektórych użytkowników. Zapytajmy wprost, czy obecna nazwa im odpowiada oraz zaproponujmy kilka pomysłów na nowe nazwy.

Wiele osób odkłada zmianę domeny na bliżej nieokreśloną przyszłość. Nie warto czekać na moment, kiedy zdobędziemy już wierne grono klientów lub nasz blog firmowy rozkręci się. Jeżeli planujemy zmianę domeny, pamiętajmy, że im szybciej to zrobimy, tym lepiej. Marka reklamowana pod właściwą domeną może na trwale zagościć w świadomości odbiorców. Nie bez znaczenia jest również budowanie mocnej pozycji w wyszukiwarkach internetowych.

Jak sprawnie przenieść domenę?
Naszym pierwszym krokiem powinno być zarejestrowanie nowej domeny. Najważniejsza to znaleźć odpowiednią nową nazwę. Sprawdźmy za pomocą wyszukiwarki domen, czy domena jest wolna. Następnie powinniśmy poinformować osoby odpowiedzialne za stronę o zmianie jej adresu. Jest to bardzo istotne, gdy zlecamy zewnętrznym firmom pozycjonowanie czy opiekę techniczną nad stroną. W pierwszym okresie działania nowej strony bardzo ważne są przekierowania. Przeniosą one klientów na nową stronę, gdy wpiszą stary adres.

Powinniśmy przeprowadzić analizę ruchu na stronie. Umożliwi ona porównanie ruchu na obu wersjach strony i ewentualną promocję nowej strony. Kolejne zadanie to przeniesienie całej zawartości strony na nowy adres. Kontrolujmy czy na pewno wszystko działa jak należy.

Na koniec pozostaje nam aktualizacja Google Search Console, linków zewnętrznych, adresów mailowych oraz umieszczenie stosownych komunikatów w social mediach. Im więcej informacji aktualizacyjnych zamieścimy, tym większa szansa, że nasi klienci nie będą mieć problemów z trafieniem na nową stronę.