Trzeba przyznać, że strategia marki i jej istnienia jest bezwzględnie konieczna i bez wątpienia stanowi kluczowy czynnik powodzenia biznesu, jaki prowadzimy. Pojawia się jednak pytanie co kryje się pod tym pojęciem i na co zwrócić szczególną uwagę podczas jej kreowania? Poniżej znajdziesz krótki poradnik, dotyczący tego, czym jest oraz czemu warto prowadzić strategie marki. Przeczytaj go koniecznie!
Strategia marki – co to takiego?
Zacznijmy od tego, że strategią nazywamy zaplanowane i najlepiej usytuowane w konkretnym czasie plany i zadania, których zrealizowanie zaprowadzi nas do osiągnięcia założonego celu. Generalnie rzecz ujmując pod pojęciem strategii marki można znaleźć praktycznie strategię każdego działania naszej firmy, którego rezultatem ma być coś, do czego dążymy. Dlatego też nie powinna więc ona dotyczyć na przykład wyłącznie aspektów wizerunkowych lub związanych z obsługą klienta. Przede wszystkim musimy stworzyć strategię dla każdego aspektu naszej działalności, które będzie łączyło jedno – cel, jaki ma zostać osiągnięty przez naszą firmę.
Dlaczego strategia jest niezbędna w każdej firmie?
Generalnie rzecz ujmując strategia jest niezbędna w każdym działaniu. Dlatego wyobraź sobie na przykład, że budujesz dom, jednak wcześniej nie zaplanowałeś, ile chciałbyś mieć w nim pomieszczeń, ani, jak je rozmieścić. Poza tym nie zainteresowałeś się, czy wszystkie niezbędne instalacje mają dostęp do działki, na której zamierzasz postawić swoje przyszłe. W ten oto sposób, po zakończonej budowie, okazuje się, że zakupione meble nie mogą sie zmieścić, w kranach nie masz dostępu do wody i zabrakło pokoju dla dzieci. Natomiast Ty jesteś rozwścieczony i sfrustrowany, bo oto coś, czemu poświęciłeś czas i pieniądze okazało się fiaskiem. Okazuje się jednak, że wystarczyło opracować wcześniej jakąś strategię. I bardzo podobnie dzieje się w firmach. Niestety, ale nieprzemyślane działania rzadko udaje się przekuć w skazane na sukces przedsięwzięcie.
Musisz być świadom tego, że tak naprawdę strategia potrzebna jest w każdym dziale i na każdym szczeblu naszej organizacji – od produkcji, poprzez marketing, PR, reklamę, HR, aż po samo zarządzanie. Przede wszystkim jest ona ważna zarówno z punktu widzenia klienta, jak i samej firmy oraz osób, które ją tworzą. Dlatego, że każda bowiem z tych grup, prędzej czy później, zorientuje się, że działalność jest niespójna, niekonsekwentna, albo – co gorsza – tak chaotyczna, że zamiast w dalszym ciągu korzystać lub współtworzyć jej ofertę, warto skierować się w stronę konkurencji. W związku z tym również sama komunikacja wymaga zaplanowanego toku działań – zarówno jeśli myślimy o wnętrzu swojej firmy, jej pracownikach, dostawcach, kontrahentach, jak również o klientach.