Czemu pozycjonowanie nie działa? Część 1

Czy zamówiłeś pozycjonowanie strony internetowej i nie daje ono żadnych efektów i chcesz wiedzieć, dlaczego tak jest? Przede wszystkim nieskuteczne pozycjonowanie może mieć kilka przyczyn. Poniżej znajdziesz krótki artykuł, dotyczący tych, które nie są związane ze spadkiem w ruchu lub w wynikach wyszukiwania Google, tylko z nieosiągnięciem czołowych pozycji, czyli brakiem zadowalających efektów pozycjonowania. Przeczytaj go koniecznie!

Pozycjonowanie strony automatycznym programem

Zacznijmy od tego, że prawie zawsze taka sytuacja ma miejsce na skutek wystąpienia jednego z poniższych powodów: pozycjonowania strony automatycznym programem (bardzo często spotykana praktyka przy tzw. płatności za efekt) oraz nie wzięcia pod uwagę, że konkurencja ma najczęściej lata i tysiące zainwestowanych złotych przewagi w pozycjonowaniu. Poza tym wynika to także z błędnego założenia, iż konkurencja będzie biernie patrzeć, gdy Twoja strona wyprzedza ją w Google oraz pozycjonowania się na frazy, których nikt nie szuka lub są zbyt ogólne (np. "psy" dla sklepu z akcesoriami dla psów).

Pułapka w tzw. pozycjonowaniu za efekty

Generalnie rzecz ujmując w Polsce mnóstwo pozycjonerów oferuje swoje usługi na takiej zasadzie, iż pobiera opłatę wyłącznie, jeśli efekt (pozycja w wyszukiwarce Google) zostanie osiągnięty. Natomiast jeśli efektu nie będzie - nic się nie płaci. Oczywiście brzmi to zbyt dobrze, by było prawdziwe - i faktycznie, jest to pułapka. Musisz wiedzieć, że taka umowa płacenia za efekty najczęściej zawiera minimalny okres współpracy, wynoszący 6, niekiedy nawet 12 miesięcy. Dlatego jeśli się umowę zerwie przed czasem, płaci się karę. Przede wszystkim problem polega na tym, że takie pozycjonowanie jest wykonywane w sposób automatyczny: adres Twojej strony internetowej umieszczany jest w programie, który po kliknięciu przycisku przemierza losowe witryny w Internecie i zamieszcza na nich odnośniki do Twojej strony. Oczywiście w teorii odnośniki z innych stron do Twojej są dla Google sygnałem, że jakaś witryna poleca Twoją, więc renoma i pozycja Twojej strony powinny w wyszukiwarce Google rosnąć. Musisz wiedzieć, że ponieważ jednak to automatyczny program zamieszcza odnośniki gdzie tylko się da, wyszukiwarka Google natychmiast wychwytuje to jako działanie nienaturalne i mające na celu zmanipulowanie wyników wyszukiwania.

W czym więc tkwi pułapka?

No cóż, jeśli będziesz miał szczęście, skończy się na braku efektów takiego pozycjonowania. Dopiero wtedy, jeśli zechcesz podpisać umowę z inną firmą, będziesz albo płacił także starej, nierzetelnej firmie za osiągnięty (nie przez nich, przez nową firmę) efekt, albo zerwiesz umowę, płacąc karę. Niestety, ale w obydwu przypadkach wyjdziesz na tym stratnie, zaś pozycjonowanie za efekty okaże się płaceniem za ich brak.