Gra w warcaby




Wstęp

Wyświetlany obok planszy poziom gry determinuje to, ile ruchów naprzód przegląda maszyna przed wyborem posunięcia. Jeśli dla kogoś program gra za słabo (zwłaszcza w końcówce partii) - należy go w trakcie gry stosownie podnosić. Poczta od znawców strategii, mających ochotę współuczestniczyć w konstrukcji funkcji oceniającej jest mile widziana.

W tym miejscu pragnę podziękować panu Marcinowi Grzesiakowi, ekspertowi warcabowemu, który jakiś czas temu zainteresował się tą stroną i nawiązał ze mną zdalną współpracę. Konsultacje z nim pozwoliły na wzbogacenie algorytmu grającego i poprawę siły gry.

Życzę miłej zabawy
Krzysztof Giaro


Reguły gry

Reguły międzynarodowe

Podobnie jak w szachach grę zaczynają zawsze białe (jeżeli chcesz grać jako czarny, użyj na początku przycisku Move - patrz niżej na opis programu). Pion może wykonywać ruch tylko na skos do przodu (tutaj "przód" zależy oczywiście od koloru) o jedno pole, zaś damka porusza się po skosie we wszystkich czterech kierunkach przeskakując dowolną ilość wolnych pól. Oddzielne reguły rządzą biciem. Pion sąsiadujący z kamieniem przeciwnika, za którym znajduje się wolne pole bije ten kamień przeskakując go. Pion może bić do tyłu (a więc łącznie w czterech kierunkach), zaś damka bije przeskakując dowolną ilość wolnych pół przed bitym kamieniem i ląduje dowolną ilość wolnych pól za nim. Nie można bić własnych kamieni. Jeżeli po zbiciu kamienia istnieje możliwość następnego bicia - należy je wykonać w jednym ruchu (bicie wielokrotne). Bicie jest obowiązkowe - jeżeli gracz ma do wyboru posunięcia bez bicia i bijące - musi wybrać ruch tego drugiego rodzaju. Obowiązuje również zasada konieczności wyboru bicia o maksymalnej długości (rodzaje zbijanych kamieni nie mają znaczenia). Nie wolno w jednym biciu kilkakrotnie przeskoczyć kamienia już zbitego, choć wolno przeskoczyć ponownie pole, z którego wyprowadzamy ruch. Jeśli pion w ostatnim kroku swego ruchu (normalnego posunięcia lub bicia) dochodzi do ostatniego rzędu planszy, zmienia się na damkę, przy tym kamienia tego można użyć jako damki dopiero w następnym posunięciu. Przegrywa pierwszy z graczy, który znajdzie się w sytuacji uniemożliwiającej wykonanie ruchu - z braku pionków lub przy blokadzie. Nie zaimplementowano orzekania remisu - jeżeli gra w końcówce już Ci się nudzi i pozycje powtarzają się w kółko - przyznaj remis sobie sam i zagraj od nowa.

Reguły warcabów rosyjskich

Występują tu dwie istotne różnice w porównaniu z zasadami turniejowymi:


Opis programu

Wprowadzanie ruchów:

Klikamy myszą na pole zawierające przemieszczany kamień, a następnie pole docelowe, ew. kolejne pola w przypadku bicia wielokrotnego. Wybrane pola są oznaczane dwoma znacznikami, których położenie jest dodatkowo podawane na dolnym wyświetlaczu po prawej stronie planszy. Złe oznaczenie pola przed końcem ruchu można cofnąć przyciskiem Esc. Program nie pozwoli na podanie ruchu nie zgodnego z zasadami.

Przyciski:

Wyświetlacze:

Po prawej stronie planszy kolejno mamy: