Na czym polega marketing społecznościowy?

Internet jest obecnie najpopularniejszym medium i wszystko wskazuje, że na to, że w najbliższym czasie nic tego stanu rzeczy nie zmieni. Nie należy umniejszać roli reklamy telewizyjnej, radiowej czy prasowej - jednakże nie daje ona szansy na zgromadzenie namacalnej i policzalnej społeczności,  którą można pozostawać w stałym kontakcie i na dodatek prowadzić zdalną konwersację. Najdłużej znane są blogi, z tym że przez wiele lat blogosfera nie była traktowana poważnie, a nawet podchodzono do niej w sposób lekceważący. Tymczasem blogerzy zgromadzili wokół siebie lojalną społeczność, rzeczywiście zainteresowaną przekazywanymi przez blogera treściami. Obecnie najbardziej popularne blogi gromadzą fanów liczonych w milionach, co pozwala ich autorom na nieprawdopodobne wręcz zyski z reklamy. Mowa tutaj o blogach eksperckich, gdyż w Polsce ludzie chcą wiedzieć jak dobrze zjeść, jak modnie się ubrać, jak zadbać o swój wygląd, jak usunąć usterkę, gdzie pojechać na wakacje. Zwyczajowo blogi zakłada się na blog.pl czy innych systemach przyjaznych dla blogerów, z tym że warto jest je tam zakładać na początku by pozyskać czytelników. Ograniczone możliwości wyboru szablonów, automatycznie wstawiana reklama i niekoniecznie satysfakcjonujące moduły rozbudowy bloga powodują, że z czasem blogerzy przenoszą się na swoje domeny, na których mogą dobrowolnie ustawiać wybrany przez siebie szablon w bogatej wersji i bez żadnych ograniczeń przyjmować zamówienia na reklamę.

Bardzo ważne są portale społecznościowe. W Polsce swego czasu portalem o największym potencjalne i największej liczbie użytkowników była Nasza Klasa. Swój sukces zawdzięcza nie tylko innowacyjności, ale i przesłaniu, które na celu miało zagranie na emocjach ze szkolnej przeszłości. Rzeczywiście nastała moda na spotkania klasowe po latach, chwalenie się osiągnięciami w życiu - pomocne w tym były fotogalerie. Między tymi wszystkimi możliwościami przewijała się reklama, dość skutecznie docierająca do użytkowników. Nasza Klasa zaczęła tracić na popularności po wprowadzeniu Śledzika, który wyprowadzał z równowagi niejednego użytkownika portalu. Poza tym Facebook bardzo intensywnie rozkochał w sobie polski internet, a dając możliwości tworzenia profili firmowych czy tworzenia tematycznych grup ułatwił nawiązywanie i utrzymywanie relacji pomiędzy firmami a och klientami lub potencjalnymi odbiorcami. Poza tym Facebook umożliwia docieranie do odbiorców na całym świecie, to tylko kwestia opcji reklamowych, na dodatek dopasowywanych do możliwości finansowych firmy. Użytkownicy bardzo dużo czasu spędzają na tym portalu, dla wielu z nich dzień bez Facebook jest po prostu dniem straconym. Portal ułatwia komunikowanie się, staje się zagrożeniem dla e-maili, gdyż przez młodych ludzi e-maile są już przestarzałe. Dla firmy istotne jest to, że może prowokować do aktywnych wpisów na swoim profilu, z tym że musi uważać na ataki konkurencji lub wiecznie niezadowolonych użytkowników internetu, którzy są po prostu wyznawcami nieuzasadnionego hejtu. Dodatkowo wraz z popularnością Facebooka wzrosła ilość profili a walka o uwagę użytkownika stała się coraz bardziej zażarta, dlatego tym ważniejsza jest promocja i marketing. Bardzo dobrze sprawdzą się w tym produkcje filmowe dotyczące naszej firmy czy profilu, które mogą być publikowane nie tylko na Facebooku, ale również na Youtubie na przykład w formie odcinków.