Najczęstsze przyczyny nagłego spadku pozycji!

Trzeba przyznać, że bez względu na to, czy prowadzisz swoją stronę, czy jesteś webmasterem lub pozycjonujesz strony innych firm, możesz spotkać się z dość nieprzyjemną sytuacją. Poniżej znajdziesz krótki poradnik, dotyczący najczęstszych przyczyn nagłego spadku pozycji. Przeczytaj go koniecznie!

Co robimy, gdy nagle spada nam oglądalność naszych pozycji?

Zacznijmy od tego, że pewnego (niezbyt) pięknego dnia zaglądasz rano do statystyk ruchu na stronie i załamujesz ręce, ponieważ ruch z wyników organicznych znacznie spadł. Ty oczywiście wpadasz w panikę – zaglądasz do raportów pozycji strony (o ile takimi dysponujesz, jeśli nie – wklepujesz kolejne frazy do wyszukiwarki) i widzisz, że wyniki wyszukiwania części lub nawet wszystkich fraz wyświetlają Twoją stronę znacznie niżej, niż poprzedniego dnia. Zastanawiasz się czy to filtr nałożony przez wyszukiwarkę, czy może są jakieś inne przyczyny takich katastrof? Jednak zamiast panikować, spróbujmy prześledzić najczęstsze przyczyny spadków strony w wynikach Google i zastanowić się jak rozwiązać każdy z możliwych problemów. Musisz wiedzieć, że jeżeli nie spamujesz i starasz się racjonalnie optymalizować swoją stronę, największa część tych problemów wynika z działań osób administrujących treścią w witrynie, a nie pozycjonujących.

Zmiany w strukturze linków wewnętrznych

Czyli po prostu zmiana nazw kategorii w sklepie internetowym, nazw podstron, wyłączenie przyjaznych linków itp. Generalnie rzecz ujmując taka sytuacja pojawia się często wtedy, gdy osoby niedoświadczone w zakresie SEO same administrują stroną. Mało tego, bardzo często zdarza się, że o wszystkich zmianach na stronie decyduje sam właściciel firmy albo jego przysłowiowy szwagier, nie mający nic wspólnego z SEO itp. Musisz wiedzieć o tym, że wiele systemów CMS oraz skryptów sklepów buduje przyjazne linki w jeden z dwóch sposobów. Zwykle, przykładowy link do kategorii produktów w sklepie może wyglądać tak: http://domena.com/nazwa-kategorii lub też http://domena.com/173,nazwa-kategorii (gdzie numer stanowi ID kategorii). Chodzi oto, że zmiana pierwszego rodzaju na http://domena.com/nazwa-kategorii-bardziej-fancy może spowodować, że pozycjonowany dotychczas adres URL kategorii zwróci po zmianie błąd 404. Natomiast zmiana drugiego rodzaju adresu, który wykorzystuje przy adresowaniu zmienne z dynamicznych adresów (np.ID kategorii – czyli przykładowo http://domena.com/173,jeszcze-fajniejsza-nazwa-kategorii) spowoduje natomiast sytuację, w której ta sama treść dostępna jest zarówno pod linkowanym wcześniej z zewnętrznych stron adresem, jak i nowym linkowanym z obecnie z naszej domeny – czyli doprowadzimy do wystąpienia Duplicate Content.

Na szczęście rozwiązanie tego problemu jest proste – albo przywracamy stare adresy i nowe przekierowujemy na stare (przekierowanie 301), albo ustawiamy przekierowania ze starych URLi na nowe i podmieniamy jak najwięcej linków na zewnętrznych stronach na nowe.