Jak wykorzystywać marketing szeptany?

Plotka to bardzo potężne narzędzie, tak zwana “poczta pantoflowa” potrafi komuś nawet zniszczyć karierę albo ją zbudować… Nie można, więc lekceważyć takiej siły, na szczęście można ją wykorzystać w efektywny sposób, na swoją korzyść. Mechanizm plotki pojawia się bowiem z marketingu szeptanym, który często jest nazywany buzz marketingiem albo marketingiem plotki.

Czym jest marketing szeptany?

Marketing szeptany jest często wykorzystywaną formą marketingu, często jest on stosowany nieświadomie, ponieważ opiera się na prostym mechanizmie polecania i pozytywnych opinii. Ile razy zdarza się nam mówić cóż pozytywnego na temat jakiegoś produktu lub marki? Za każdym razem może to być forma marketingu szeptanego! Już sama nazwa wskazuje na to, że w tej formie “szepcze się” o dobrych stronach danej usług lub produktu. Musi to być oczywiście naturalnie wyglądające polecanie danego produktu, w celu wywołania dalszej dyskusji na ten temat. Marketing szeptany musi dawać spontaniczny efekt, który skłoni klientów do dalszych dyskusji. Jedynym zadaniem osoby organizującej taką kampanię marketingową jest zachęcenie do dyskutowania, na przykład poprzez dodanie opinii o produkcie czy zapytanie o wrażenia z jego stosowania. Efekt działania takiej kampanii jest szybko widoczny, szybko też do dyskusji wciągane są kolejne osoby, a zainteresowanie produktem wzrasta. Badania pokazują, że aż 90% osób kieruje się opiniami innych osób podczas zakupów! Natomiast reklamy są w stanie przekonać jedynie 14% osób. Jest to naprawdę spora różnica.

Prowadzenie kampanii

Umiejętne prowadzenie kampanii marketingu szeptanego wymaga doświadczenia, ale daje doskonałe wyniki. Marketing szeptany króluje w sieci, jest tam najchętniej wykorzystywaną formą reklamy. Może być stosowany na różnych platformach. W przypadku blogów można ich autorom wysyłać dany produkt. Weźmy na przykład krem do twarzy - wysłany autorowi bloga o tematyce kosmetycznej, na pewno prędzej czy później się na nim pojawi, najprawdopodobniej w formie recenzji danego produktu. Popularne blogi, które cieszą się sporym zainteresowaniem, mają także wiele czytelniczek, które poszukują najlepszych kosmetyków. Recenzja kremu do twarzy trafia do wielu odbiorców, z których część dokona zakupu, a następnie poleci produkt kolejnym osobom. Na forach najczęściej stosuje się marketing szeptany w formie postów, które zawierają pozytywną opinię o produkcie. Prędzej czy później ktoś na taką opinię natrafi i będzie się nią kierować przy zakupie. W przypadku forów internetowych ważne jest, aby delikatnie wprowadzić temat, najczęściej na początku zaczyna się ogólną rozmowę, a dopiero potem wprowadza dany produkt. Wygląda to naturalnie i lepiej niż natychmiastowe pozytywne ocenianie produktu.

Marketing szeptany ma bez wątpliwości sporo zalet. Przede wszystkim szybko trafia do potencjalnego klienta, który widzi opinie na temat produktu jako coś godnego zaufania. Dobrze rozpoczęta kampania buzz marketingu będzie samodzielnie się napędzać i poszerzać grono odbiorców, przy tym nie generując dużych wydatków.