Wartość reklamy mobilnej

Nie „czy” a „jak” – tak powinna brzmieć odpowiedź na pytanie o sens obecności reklam firm, produktów czy usług na urządzeniach mobilnych. Znaczenie tego rodzaju marketingu rośnie w ogromnym tempie, gdyż sprzedaż smartfonów i tabletów wprost galopuje. Ocenia się, że dziś jest w Polsce 16 milionów posiadaczy smartfonów i 5 milionów posiadaczy tabletów. A będzie jeszcze więcej. Zwłaszcza, że możliwości urządzeń także stale się rozszerzają.

Siła wpływu reklamy wyświetlanej na smartfonie czy tablecie jest ogromna. Ich użytkownicy korzystają z nich niemal cały czas i traktują zupełnie inaczej, bardziej osobiście, niż inne nośniki reklamy. Lokowany tam przekaz może zatem być zupełnie inaczej odebrany przez konsumenta niż gdyby dotarł do niego za pośrednictwem tradycyjnych mediów. Dlatego nie ma sensu się zastanawiać czy, tylko jak skutecznie przebić się z reklamą mobilną.

Pierwszym krokiem powinno być stworzenie mobilnej strony www firmy. Może to być klon tradycyjnej firmowej strony www. Należy jednak pamiętać, by była odpowiednio dopasowana do możliwości urządzeń mobilnych, a zatem przeprojektowana graficznie, z uproszczonymi formularzami kontaktowymi i łatwymi w obsłudze buttonami oraz uboższa w treść, choć niepozbawiona tej warstwy informacyjnej, która powinna skłaniać użytkowników do odwiedzenia strony.

Bardzo ciekawym i wartościowym z punktu widzenia marketingu pomysłem jest wykorzystanie do promocji usług czy produktu mobilnych aplikacji. Jak pokazują badania są one już zainstalowane na 2 z 3 smartfonów będących w posiadaniu Polaków. Zadaniem aplikacji jest przede wszystkim nawiązywanie i utrzymanie więzi z konsumentami oraz stymulowanie ich do kontaktów z właścicielem aplikacji. Warunkiem sukcesu w tym przypadku jest przede wszystkim funkcjonalność i przydatność „apki”. Dziś użytkownicy smartfonów mają ich taki wybór, że szersze uznanie zyskują jedynie naprawdę ciekawe i przemyślane aplikacje.

Dzięki możliwościom, jakie daje technologia mobilna, sposobów wykorzystania aplikacji jest bardzo wiele. Mogą stanowić kanał informacji eksperckiej, bazę danych o produktach, być wirtualnym konsultantem lub poradnikiem, kalkulatorem danych czy kalendarzem wydarzeń. Wreszcie, wykorzystując geolokalizację, możemy użyć aplikacji do powiadamiania przechodzących w pobliżu naszej firmy osób o promocjach i innych wydarzeniach. Wszystko oczywiście zależy od branży, w jakiej działa właściciel aplikacji i grupy docelowej przekazu, jaką wybierze.

Warto podkreślić, że urządzenia mobilne jak żadne inne pozwalają stargetować przekaz do ściśle wybranej grupy docelowej. Publikując reklamę w telewizji, radiu czy prasie, nie mamy wpływu na to, kto rzeczywiście będzie jej odbiorcą. W urządzeniach mobilnych taki wpływ mamy. Dzięki mediom społecznościowym możemy nasz przekaz dostarczyć do dokładnie wyselekcjonowanej grupy osób. Poza tym, urządzenia mobilne zapewniają możliwość skonstruowania bardzo zindywidualizowanego przekazu, dopasowanego do każdego niemal użytkownika. Żaden z dostępnych do tej pory kanałów reklamowych takich szans nie dawał.